Afscheid nemen, - Reisverslag uit Sibiu, Roemenië van marijekoster - WaarBenJij.nu Afscheid nemen, - Reisverslag uit Sibiu, Roemenië van marijekoster - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen,

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg

13 Juni 2006 | Roemenië, Sibiu

Buna ziua, (goede dag)

Ce faci? (Hoe gaat het ermee?)
Bun? (goed)
Ik hoop dat het goed gaat! Een paar woordjes Roemeens moet toch wel kunnen na al zes maanden hier te zijn. Tja, dat zal ik wel missen, want deze woorden horen nu tot mijn dagelijkse vragen op Casa Luminii en op Prichindelul. Dus als ik terug ben in NL dat zal ik het aan jullie vragen of bij Kirsten langs gaan of ff bellen. Maar een Roemeens gesprekje is nog wel moeilijk. Ik weet nu wel veel woorden om te vertalen, maar om zelf echt alles te vragen is soms wel moeilijk. Wel versta ik nu wel het een en ander en dat is wel handig, hihi. De Roemenen hier moeten maar uit kijken wat ze tegen elkaar zeggen.

Neem er maar even een kopje thee of koffie bij, want ik heb wel een beetje een verhaal te vertellen! Van het afgelopen weekend, zomerfeest op Casa Luminii en andere dingen!!

Zondagmorgen hebben we een NLse preek gelezen. Tussen de diensten hadden we n paar van de jeugd uitgenodigd, na een spontane actie zaterdagavond, maar het was erg gezellig. We hebben spelletjes gedaan en met elkaar gegeten. Waarna we naar de kerk gingen. Tijdens de dienst hebben we met de jeugd een aantal liederen gezongen en heeft een van de jeugd zijn verhaal verteld. Hij is nog niet zo lang een christen en zijn leven is erg veranderd sinds hij christen is geworden. Hij gaat niet meer naar bv cafés, maar is nu bv in het park te vinden.

Maandag en dinsdag op Casa Luminii gewerkt. Maandag was het koud buiten, maar dinsdag was het heerlijk weer zodat we lekker met de kids buiten konden spelen. Dat was erg leuk. Ook hebben we de dansjes en alles geoefend, want alles moet vrijdag natuurlijk wel goed gaan. Dinsdag liep ik naar huis en toen kwam Kirsten mij tegemoet lopen, erg leuk. Samen lekker zomerfruit gekocht en in de tuin, in de zon zitten smullen. Ja, de eerste kersen, aardbeien zijn hier te koop en de prijzen zakken per week!

Daarna nog bij de buren opgepast, met Esti op mijn rug achter Levi aan gerend om hem op te gaan eten, maar hij was ons toch te snel af! Daarna bij hun blijven eten, wat erg lekker was!!! Toen ons gehaast naar Vox Dei, ze hadden twee zussen, zangeressen uitgenodigd om te komen zingen. Daarna zijn we nog met een aantal jongeren een paar spelletjes wezen doen in het centrum, maar de achtergrond muziek van het grote podium was er helaas niet meer omdat de theaterweek is afgelopen.

Woensdag na het bidden naar Prichindelul geweest en de tijd ging dit keer erg snel. De vier meiden uit Amerika waren er ook en het was gezellig. Alleen is het wel veel om met zijn vijven met de kinderen te spelen, terwijl ik gewend ben om daar alleen te zijn. Ik merk ook dat mijn collega’s er heel anders op reageren. Ik praat wel met ze, vertel ze wel dingen en met ze vragen nu allemaal hoelang ik nog blijf. Als ik dan terug kijk op de maanden dat ik er gewerkt heb, dan ben ik toch blij dat ik veel al alleen werkte of met een stagiaire en zo veel meer met mijn collega’s heb kunnen samen werken!!
’s Middags zijn we nog even de stad in geweest en terwijl we naar huis liepen kregen we een dikke bui op onze kop! En zelfs hagel! Terwijl we in de zon hebben zitten genieten van de zon en van ons eten!

Donderdag was ook een Prichindelul dag, maar op Prichindelul werkten de afgelopen twee weken vijf mensen uit Frankrijk en deze had ik belooft om Casa Luminii te laten zien. Donderdagmorgen had ik met hen afgesproken en ben ik met hun erheen gegaan. Het was erg leuk en ze waren erg enthousiast. De kinderen waren aan het oefenen voor het feest van vrijdag en wij konden lekker blijven kijken. Maar ik moest natuurlijk wel even mee dansen. Toen weer terug naar Prichindelul, maar er was weinig tijd over.
Donderdagavond ben ik op bezoek geweest bij een collega vrijwilligster van Prichindelul. Het was erg gezellig. Daarna nog heel even langs de jeugdvereniging geweest.

Toen was het alweer vrijdag, het einde van de week, maar dit keer een bijzondere vrijdag! Want het was feest om Casa Luminii. Een soort zomerfeest, met stukjes, opzeg versjes, de dansen die we zo vaak geoefend hadden en Jordi die nog een lied zong. De kinderen waren verkleed of heel netjes gekleed, pakjes aan enzo! De foto’s daarvan komen nog wel!!
Na het feest nog een verjaardag gevierd van een collega en daarna moesten Kirsten en ik snel naar huis omdat wij het weekend weg gingen.

We zijn ’s middags met de bus naar Cluj gegaan, waar we hadden gesproken met Jennie, een NLs meisje (nou ja meisje, jonge vrouw, studente) die stage heeft gelopen in Medias. En we zouden opgehaald worden door een man met een jeep. Zij had op internet een pension gevonden met een gids erbij. Hij, die gids zou ons de omgeving laten zien, we konden van alles doen. Maar we zaten niet in Cluj, ik denk dat we daar 5 min geweest zijn en daarna zijn we naar Turda gereden, een plaats dichter naar Sibiu toe. Vanaf daar de bergen in! Wauw wat een super mooie omgeving!! Echt, kleine watervallen, beboste bergen, heuvels, rotsen!! Erg mooi. We kwamen rond een uur of 7 aan en we kregen gelijk een lekkere Roemeense warme maaltijd! ’s Avonds gezellig een spelletje gedaan en uit gezocht wat we zaterdags konden gaan doen.
Zaterdagmorgen zijn we op stap gegaan, we gingen naar de ijsgrot! Het was niet heel mooi weer en dat was wel jammer, het regende. Maar dat kon de schoonheid van de natuur niet drukken. Na een uur of twee kwamen we bij de ijsgrotten aan!! We moesten een beetje klimmen naar beneden, maar het was heeeeeel mooi. Boven was het zomer, daarna kwamen we in een kouder gedeelte met de lente, toen met bladeren van de herfst en onderin lag nog sneeuw en ijs! Binnenin waren stalagmieten en stalactieten van ijs! Echt bijzonder.
Daarna reden we een eindje terug en namen we daar een andere weg. Toen kwamen we bij een grote waterval en omdat wij laarzen hadden geleend, konden we er mooi in staan en foto’s nemen!! Toen we verder liepen kwamen we bij een hele grote grot! Hoog en diep, wij natuurlijk erin en kijken hoever we konden gaan. Hij, onze gids had een zaklamp mee en zo kwamen we een heel eind. Maar Kirsten en Jennie zagen het goed, het licht werd al minder en minder. Toen moest ik op de duur een trap op klimmen en iemand zou mij bij schijnen, maar toen stopte de zaklamp…. Dus toen stonden we ergens in de bergen, in het donker zonder licht!! Onze gids ging zonder lamp terug naar zijn auto om een lamp of iets te halen en wij bleven met zijn drieën achter in de grot!! Gelukkig had Jennie een fototoestel die het nog goed deed en zo hadden we een beetje licht. We zijn maar gaan zingen en gelukkig kwam hij terug, met een nieuw licht en toen konden we de grot verder bezoeken! Het was erg bijzonder om binnen te zijn!! We zijn met elkaar we een uur binnen geweest!!
Daarna zijn we terug gegaan naar het pension en konden we daar genieten van een douche of bad en weer een lekkere Roemeense maaltijd!! We hadden met elkaar een woonkamer met een tv en 113 video banden, dus we hadden het voor het uitkiezen! Maar ook wij zijn aan de Roemeense cultuur gewend en doen bescheiden, dus hebben we er 1 gezien! Daarna snel onze nestjes opgezocht!!
Zondagmorgen zijn we terug gegaan naar Sibiu, zodat we naar een verjaardag en naar de kerk konden gaan. We hadden ’s middags de verjaardag van iemand van de jeugd. Het was druk en ik was erg moe, maar het was ook wel gezellig.
Daarna naar de kerk gegaan en na de dienst kwam Oni nog langs om lol te maken.
Een super druk weekend, maar wat is de schepping mooi!! Daarnaast was het ook erg gezellig met Jennie en Kirsten en konden we lekker NLs met elkaar praten!

Maandag mocht ik werken op Casa Luminii en de tijd vloog voorbij. Of ik ff wou oppassen op de middel groep en dan even daar wou helpen. De kinderen van de middelgroep kunnen beter Roemeens dan ik het kan, maar tocht heb ik met een aantal geprobeerd een gesprekje te beginnen. Het was leuk en we begrepen elkaar wel aardig goed!
Dinsdag was voor mij de LAATSTE dag op Casa Luminii, snik snik!! Want morgen ga ik naar Prichindelul en morgen is voor de kinderen van Casa Luminii de laatste dag. Dus lekker met de kinderen gespeeld, geholpen waar nodig was en voordat ik het wist gingen de kinderen naar huis en was het tot ziens??? Wel raar dat het nu over is en dat mijn taak van Casa Luminii nu geëindigd is. Met mijn collega’s en Kirsten hebben we nog wat gedronken nadat de kinderen weg waren en kreeg ik nog een kaart en een mooie ketting. Op de kaart stond: Imi lipsesti! (Ik mis je!) ai putea te rog, sa-mi trimiti o bucla din parul tau? (Zou je misschien een krul van je haar willen sturen?) … cu tine atasat ar fi OK! (het zou oke zijn als je eraan vastzit!!) Echt super lief!! Het is raar om afscheid te nemen!
Komende week ook nog genoeg dingen te doen, zoals bij mensen op visite gaan, feest van Kindergarten waar Kirsten heeft gewerkt, jeugd die ons uitnodigd, voetbal!!, koor, genoeg om ons maar niet te vervelen!!

La revedere (tot ziens),
Liefs Marije

Ps. 1. In de grotten hebben wij niet heel veel foto’s gemaakt, maar op de site van het pension staan ook veel foto’s: www.shanti.ro geniet ervan!
Ps. 2 Er staan nieuwe foto’s op onze fotosite! http://www.roemenie.gp-solutions.nl
Ps. 3. Die zakdoekjes van de vorige keer hadden te maken, met het feit dat ik een ‘beetje’ verkouden was, ben, was.
Ps. 4. Het weer is hier een beetje kouder dan in NL, maar vandaag schijnt het zonnetje toch wel weer!!
Ps. 5. Janne, ik denk dat ik toch wel naar NL kom hoor! Krijg ik weer echte knuffels van je!!

  • 13 Juni 2006 - 13:43

    Ilse:

    Hey Marije!

    Onder het genot van een bakkie koffie zit ik je verhaal te lezen, leuk om weer wat van je te lezen op de site :-)
    Leuk dat je aan wat mensen uit Frankrijk een 'rondleiding' hebt kunnen geven in Casa Luminii en t zomerfeest daar op vrijdag klinkt ook gezellig!
    Heerlijk dat jullie afgelopen weekend van de natuur konden genieten, echt super!
    Nou..geniet nog maar van de laatste dingen...want zo te horen hebben jullie nog veel te doen.. :-)

    liefs, Ilse

  • 13 Juni 2006 - 14:13

    Mama Jans:

    Lieve dochter,

    Het is niet gemakkelijk om alle lijntjes weer door te knippen, maar één troost: wij zien er naar uit om je met of zonder krul weer hier te hebben!!! Sterkte ermee! Liefs.

  • 13 Juni 2006 - 14:26

    Nienke:

    Hey Marije,
    Veel succes met afscheid nemen, das geen pretje! Zet m op!
    Nog een vraagje: hoe zagen de twee zingende zusters eruit?

  • 13 Juni 2006 - 15:33

    SieVe:

    heey. aan al het fijne komt een eind. maar ik denk dat je ook wel graag terug wil. of ga je na een week nederland, weer terug?
    zo zie je maar je merkt dat God overal aanwezig is, zelfs in de kleinste stukjes natuur.

    gr en (digi) knffl JNN
    (of moet k er aan vast zitten, ik ben wel dun maar k pas niet in de scanner :P;))

  • 13 Juni 2006 - 20:08

    Tante Mieke:

    Hoi Marije,
    je verhaal weer met plezier gelezen. Wat is dit half jaar omgevlogen, he. En wat heb je veel geleerd en ervaren, prachtig!
    Veel sterkte met afbouwen en afscheid nemen, de komende week.
    Best moeilijk, maar bedenk dat God niet alleen met jou meegaat, maar ook in Sibiu blijft....
    Liefs van
    tante Mieke.

  • 13 Juni 2006 - 21:39

    Corneel:

    Hee Marije, wat een verhaal joh! Leuk om te lezen. Ik hoop ze binnenkort weer live te horen :-) Je mág wel alleen een stukje van je nagel sturen oid, maar het is natuurlijk veel leuker als je mond er ook bij zit :-D. (trouwens, indien mogelijk, mét rits).

    Veel sterkte daar nog en tot over 3 weken!


  • 14 Juni 2006 - 08:10

    Kokkie:

    Tja meid,

    Nu heb je de zakdoekjes voor een ander doel nodig he? Gelukkig is t afscheid v iedereen nog n beetje verspreid... En zo te lezen wachten ze je met open armen op in Nederland :)

    Liefs, Kokkie

  • 15 Juni 2006 - 09:40

    Anneke:

    Tof dat je de omgeving nog ingaat om van het Roemeense land te genieten! Kan nu nog... Wel raar dat je afscheid moet nemen hoor, nadat je er zo lang geweest bent! Lief hé, dat ze je zo'n kaart meegeven :) Het zal voor hen ook wel vreemd zijn dat je er ineens niet meer bent. Succes met je laatste weekjes daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Sibiu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 20129

Voorgaande reizen:

08 December 2005 - 09 December 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: