Afscheid van Prichindelul, - Reisverslag uit Sibiu, Roemenië van marijekoster - WaarBenJij.nu Afscheid van Prichindelul, - Reisverslag uit Sibiu, Roemenië van marijekoster - WaarBenJij.nu

Afscheid van Prichindelul,

Door: Marije

19 Juni 2006 | Roemenië, Sibiu

Goede dag lieve mensen,

Hier weer een stukkie van mij, tja, het is weer eens tijd om op de hoogte te zijn van alles wat ik hier uitgespookt heb de afgelopen dagen. Te beginnen bij dinsdag, want daar was ik gebleven.

Dinsdagmorgen was het afscheid van Casa Luminii en dinsdagavond hadden we het feest, de Cerbare van Kindergarten waar Kirsten gewerkt heeft. Het begon om 18 uur, de kinderen voerden liedjes en gedichtjes op en waren allemaal gekleed in het thema, de vier seizoenen. Het was leuk om te zien en te luisteren, ze zongen zelfs een paar liedjes in het Engels. Aan het einde kregen de kinderen die volgend jaar naar school gaan nog een diploma en ging nog een klein meisje op har viool spelen. Al met al duurde het een beetje lang, maar het was wel leuk.

Na de tijd zijn we nog naar Vox dei gegaan, het was heeel laat en bijna afgelopen, maar we kregen nog een stuk mee over het boek Davinci code, wat hier het onderwerp van discussie is de laatste weken. Het was makkelijker te volgen, want een Amerikaanse zendeling vertelde en daarna werd er vertaald, dus voor ons hoefde er niet vertaald te worden. Na de avond zijn we nog met een paar iets gaan drinken bij natuurlijk Bid Mama.

Woensdag en donderdag was het werken op Prichindelul. Woensdag was de Franse groep voor het laatst en donderdag was ik zelf voor het laatst. Het waren een beetje saaie dagen. Donderdag was het voor mij raar om weg te gaan. De kinderen allemaal lekker geknuffeld en getrakteerd op snoepjes. Daarnaast voor de leiding had ik ook iets lekker meegenomen en dat vonden ze wel leuk. En toen was het dag en dan ga je naar huis. Gewoon raar.
Donderdagmiddag/ avond waren we bij Katja een collega van Casa Luminii uitgenodigd en daar zijn we met Imre heen geweest. Imre is NLs en heeft 2 jaar lang op Casa Luminii gewerkt en is nu bij de buren aan het logeren. Elk jaar komt ze hier nog om te kijken of de kinderen van Casa Luminii nog net zo lief zijn als in de tijd dat zij er werkte….
Het was gezellig bij Katja en daarna hebben we geprobeerd Jordi te verslaan met kolonisten, maar dat is niet gelukt. Hij heeft ons alle drie verslagen!

Vrijdagmorgen heerlijk uitgeslapen en wakker geworden met een kopje koffie in de tuin bij de buren!! Wat wil Marije nog meer? Een lekker potje voetbal tegen Jordi…. Het was warm weer en dus konden we lekker buiten zijn met de buurtjes. Daarna moest Kirsten voor het laats werken. En heb ik mij uitgeleefd met de was, de computer en eten koken. Daarna was het natuurlijk tijd voor voetbal!! Waah!! Want Nederland moest spelen en ook al zijn we in Roemenië, een beetje Oranje gekte mag toch wel!! De eerste helft hebben we bij de buren gekeken, met een vlaggetje op de wang, oranje kleren aan en met oranje ballonen. Het was de mooiste helft van de wedstrijd, want Nederland heeft twee keer gescoord!! De tweede helft hebben we met een Roemeense en Ierse jongen gekeken ergens buiten in een café waar alle wedstrijden worden uitgezonden. Het was gezellig en na de wedstrijd zijn we daar nog een poosje gebleven.

Zaterdagmiddag waren we uitgenodigd voor een lunch met twee meiden van de jeugd. We wisten niet zo heel goed wat we konden verwachten, maar we kregen een heerlijke Roemeense maaltijd voorgeschoteld. Met versfruit uit eigen tuin. Het was gezellig. ’s Middags ging de jeugd een film kijken, maar omdat het heerlijk weer was gingen ze naar het park, ondertussen waren wij al halverwege onderweg naar de kerk. Dus een andere route, naar het park, maar omdat we ondertussen langs het huis van Daniela kwamen, een meisje van de jeugd die niet zou komen, gingen we maar even kijken of ze thuis was. We kregen natuurlijk gelijk drinken en Roemeense koekjes! Op de Roemeense thee geweest. Daarna toch maar naar het park gegaan, bleek dat de jeugd op weg was terug naar de kerk. Dus al met al hebben wij wat kilometers gelopen. In de kerk met hun een leuke komedie gekeken en toen op tijd naar huis.

Zondagmorgen was het een bijzondere dienst. Het was doopdienst waarin 8 mensen werden gedoopt. De kerk zat vol. Het was bijzonder om erbij te zijn bij een hoogtepunt voor de mensen die gedoopt zijn en voor hun familie en voor de Sion gemeente.
Bij de 8 mensen zat een gezin, man, vrouw en hun twee zonen. Ze zijn tot geloof gekomen en hun leven is nu sterk veranderd. Ook waren we twee meiden van de jeugd bij.

Ondertussen is het alweer maandag, het is heerlijk weer. Zondag was het ’s morgens in de schaduw al 21 graden en ’s middags 27 graden. Het lijkt er nu op dat het ook erg warm blijft de komende dagen, maar waarschijnlijk ook zo nu en dan een regenbui.
Vanmorgen werden we opgeschrikt door een smsje over Kirsten haar zus, die zwanger is en naar het ziekenhuis moest. Gelukkig werden we erna verblijd met het nieuws dat er een dochter is geboren! Het is ander halve maand te vroeg geboren en de baby is vier pond. Maar gelukkig en God zij dank, lijkt het dat alles goed.

Vanmiddag gaan we naar Ocna, een plaats in de bergen met zoutmeren. De verhalen daarvan komen nog wel! Lieve mensen, ik ga hier genieten van het mooie weer en de vakantie die we nu hebben. Deze week staat vol met dingen die we kunnen en moeten doen! Vervelen, wat is dat?

Ciao, Marije Koster

Ps Gisteren was ik een rund! Ik heb namelijk alle foto’s gewist die op mijn foto toetsel stonden. Alle foto’s van de afgelopen week en van de doopdienst! Heel erg balen!!

• 19 Juni 2006 - 09:11

Kokkie:

Ha Marije,

Leuk stukkie weer! Nu nog even genieten van alles hier!! Maar dat lukt wel :)

Liefs, Kokkie

• 19 Juni 2006 - 09:53

Ilse:

Hey Marije!

Zo te lezen weer een drukke week achter de rug! Met afscheid nemen op Prichendelul...ja raar is dat ja: opeens is t dan achter de rug!
    Mooi die doopdienst hoor op zondag: bijzonder om mee te maken!
    En lekker dat t weer nu ook beter is in Roemenie...geniet dr van als je de tijd ervoor hebt...!
    Ook veel plezier vandaag met het uitstapje naar de zoutmeren: ben benieuwd naar de verhalen :-)
    En binnenkort ben je dan weer in Nederland: gezellig hoor!
    Ik kijk dr naar uit!

He, heel veel liefs van Ilse

• 19 Juni 2006 - 09:55

Mieneke:

nou meiss tzit er al bijna weer op!
    Wanneer ben je terug in NL?
    liefs mij

• 19 Juni 2006 - 13:50

Corneel:

Dag zus. Alweer een afronding. Tis wat. Genietze nog van de vakantie daar! Nu kan het nog :-)

Zo'n doopdienst lijkt me wel vrij dubbel, of niet? Jammer dat ze daar een verkeerde visie op hebben.

Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal! Maak er wat moois van!

• 19 Juni 2006 - 14:10

ANkie:

He Marije,
    Leuk om weer even te lezen wat je allemaal uitgespookt hebt! Alle foto's gewist: tja.. das niet zo slim nee..
    Succes weer met alles en de groetjes!

• 19 Juni 2006 - 17:30

Gerlinde Veurink:

He meid,
    Nu wordt het echt aftellen, succes met het afscheid nemen daar en hoop je snel weer te zien in Nederland!
    Liefs Gerlinde

• 20 Juni 2006 - 19:01

Tante Mieke:

Hoi marije,
    veel plezier met alle leuke dingen die je dze week nog gaat doen. Geniet ervan!
    Gods zegen gewenst.